Handläggningen av en tillsynsanmälan kan ta olika lång tid beroende på vad anmälan avser.
Vi handlägger tillsynsärenden i den ordning de kommer in till kommunen. Ärenden som utgör fara för liv eller hälsa är dock prioriterade, exempel på sådana ärenden är plank som skymmer sikt, ödehus som kan rasa eller byggen med fallrisk. Ett tillsynsärende tar överlag lång tid att handlägga eftersom det behöver dokumenteras väl.
När en anmälan kommer in diarieförs den och ett ärende skapas. En kontroll görs inte av vem som har rätt eller fel i detta skedet utan informationen registreras bara av oss på bygglovavdelningen eller kontaktcenter.
Information skickas ut till fastighetsägaren om att ett tillsynsärende har upprättats på deras fastighet och vad det handlar om. Fastighetsägaren får tillfälle att förklara vad som hänt, avsetts och gjorts genom att kontakta oss på samma sätt man anmäler ett ärende.
Eftersom det är många anmälningar som kommer in kan det ta lång tid innan ärendet granskas och får en handläggare som blir insatt i ärendet.
När ärendet tilldelats en handläggare granskas anmälan för att avgöra om lov eller andra tillstånd finns eller om åtgärden är olovlig på något annat sätt enligt plan- och bygglagen. I de flesta fall görs ett platsbesök för att dokumentera åtgärden som anmälts.
Tillsynsärenden avslutas alltid med ett beslut.